Home » Online komen drie producten op vier uit het buitenland
Online komen drie producten op vier uit het buitenland
Als we online een pakje bestellen komt dat in drie van de vier gevallen uit het buitenland en slechts in 1 geval op vier uit België zelf. Dat blijkt uit een studie van de Universiteit Antwerpen die Handelsfederatie Comeos liet uitvoeren.
De resultaten tonen nog maar eens aan dat België alle e-commerceactiviteit dreigt te verliezen aan het buitenland.
Handelsfederatie Comeos had aan professor Roel Gevaers van de Universiteit Antwerpen gevraagd om het Belgisch landschap van e-commerce uit te tekenen. Voor het eerst is de oefening gemaakt om niet enkel naar de Belgische e-commerce markt te kijken maar vooral naar de prestatie van de Belgische e-commerce t.o.v. de buurlanden. En naar de fysieke locatie van waaruit de goederen worden verstuurd.
1. Belang e-commerce België veel lager dan in buurlanden
Kijken we naar de aankoop van onlinegoederen en laten we alle diensten (streaming, reizen, vliegtuigtickets…) buiten beschouwing, dan komen we op een omzet van 9,6 miljard. In Nederland is dat met 24,3 miljard al bijna drie keer zoveel, in Duitsland is dat met 100 miljard tien keer meer. In Frankrijk bedraagt de omzet 54,5 miljard.
2. Online komt slechts 1 pakje op 4 uit België
Zes jaar geleden, in 2018, maakte Comeos al voor het eerst duidelijk dat er een verschuiving aan de gang was van distributiecentra die net over de grens gebouwd werden en niet in België.
Comeos heeft sindsdien altijd gewaarschuwd dat België daarmee onlineactiviteiten zag wegvloeien. Dit wordt nu bevestigd door de cijfers uit dit onderzoek.
Om de oorsprong van de bestelling te achterhalen werd er gekeken naar waar het warehouse gelegen was van waaruit de goederen werden verstuurd. De resultaten spreken boekdelen. Slechts 27% van de door Belgen bestelde pakketjes komt uit België, 41% komt uit Nederland. Duitsland is goed voor 14%, Frankrijk 6%.
3. China rukt razendsnel op
In de kledingsector wordt slechts 12% vanuit Belgische handelaars beleverd, bijna net zoveel als vanuit Chinese online marktplaatsen die goed zijn voor 11%. Nederland staat bovenaan met 22%, Duitsland is goed voor 19%.
Voor kledij zijn nu al twee van de vijf belangrijkste spelers van het Verre Oosten, Shein op plaats 4 en AliExpres op plaats 5. Vijf jaar geleden was dat ondenkbaar. Voor kledij staan Bol, Zalando en Vinted respectievelijk op plaats 1, 2 en 3.
4. Controleer de containers, niet de data
Comeos roept op tot actie. Aziatische spelers hebben in België een aanzienlijk groter marktaandeel dan in onze buurlanden. Daarom vraagt Comeos om de geïmporteerde goederen van buiten de EU, die wettelijk aan de Europese normen moeten voldoen, beter te controleren. In plaats van zich te richten op misbruik van data zouden de Europese en nationale overheden zich ook beter focussen op het stoppen van goederen die niet aan de Europese normen voldoen. Prof Roel Gevaers: “Niet-EU invoer van paletten met goederen wordt vrij stevig gecontroleerd, deze van consumenten pakjes veel minder. Om een gelijk speelveld te bekomen, is dat iets waar de overheden zich bewust van moeten zijn.”
5. Geen verbod op same day delivery
Dominique Michel: “Het lijkt contra-intuïtief maar hoe sneller de levering kan, hoe lokaler. Het is dus een fausse bonne idee om beperkingen op te leggen aan same-day-delivery of next-day-delivery. Hoe langer de levertermijn, hoe makkelijker het wordt voor Aziatische spelers om onze lokale spelers te beconcurreren. In plaats van duurzaamheid te bevorderen, zou die dus de facto verminderen.”
Prof Roel Gevaers vult aan: “Een fietslevering vanuit een lokale winkel of opslagplaats die uitgevoerd wordt op dezelfde dag kan perfect duurzaam zijn.”
6. We hebben flexibiliteit nodig
Comeos herhaalt dat er voor same-day of next-day delivery meer arbeidsflexibiliteit nodig zal zijn en dus de mogelijkheid tot avondwerken. Dominique Michel: “Ook wat betreft de loonkosten zitten we nog steeds met een structureel verschil met Nederland dat weggewerkt moet worden. Voor de lage en middenlage lonen zitten we met een loonkostenhandicap. E-commerce zal alleen maar groeien in de komende jaren. Dat is een zekerheid. Het is dus een politieke keuze: willen we die groei ook in België houden of laten we toe dat over een paar jaar alles vanuit het buitenland komt.”
Ontdek ons voorstel:
Klaas Soens
Policy & Horeca Manager
Director Comeos Vlaanderen