Verpakkingstaksen verminderen en vergroenen

UITDAGING

Steeds meer verpakkingstaksen met een louter budgettair doel

Er is een toenemende politieke aandacht voor verpakkingen, single use plastics (SUP), zwerfvuil, enz. Dit is maatschappelijk gezien een terechte evolutie en bezorgdheid, alleen leidt dit al te vaak tot bijkomende belastingen op verpakkingen en een eenzijdige focus op de producenten (voedingsindustrie en handelaars), terwijl bijvoorbeeld zwerfvuil een ruimer probleem betreft. De sector neemt zijn verantwoordelijkheid met de blauwe zak, pilootprojecten voor digitaal statiegeld, preventie, 100% herbruikbare verpakkingen tegen 2025, … maar als sector begrijpen we niet dat er telkens bijkomende belastingen opduiken. Die doen ons concurrentieel pijn ten aanzien van de buurlanden, waar deze belastingen niet bestaan of veel lager liggen. 

VOORSTEL

Groenere verpakkingen = minder i.p.v. meer belastingen

Als vanaf 2023 de omzetting van de Europese wetgeving een Gewestelijke zwerfvuilheffing van 114 miljoen euro (op het niveau van onze buurlanden) voorschrijft, zou het logisch zijn om de federale verpakkingsheffing met hetzelfde bedrag te verminderen. Bovendien, als digitaal statiegeld vanaf 2025 wordt ingevoerd (met eenmalige investeringen en terugkerende kosten), zou het eveneens logisch zijn om de federale verpakkingsheffing verder af te bouwen. Op dit moment heeft de federale verpakkingsheffing geen effectief sturende werking. Een geleidelijke afbouw kan plaatsvinden door deze te koppelen aan de gerecycleerde inhoud van verpakkingen of ze alleen nog toe te passen op niet-recycleerbare verpakkingen. Het is vanzelfsprekend dat intergewestelijk digitaal statiegeld en een intergewestelijk beheer van gebruikt verpakkingsmateriaal moeten leiden tot uniformiteit en efficiëntiewinsten, zonder extra bestuurslagen of bijkomende kosten. 

Een vraag? Contacteer onze expert

Marie Van Breusegem

Sustainability & Circular Economy Advisor

Over hetzelfde onderwerp