Waarom zijn er zoveel vrachtwagens tijdens de spits?

België, een logistiek knooppunt in Europa, ziet dagelijks duizenden vrachtwagens die goederen vervoeren naar locaties zoals de haven van Antwerpen. Comeos, de federatie van handel en diensten, zet zich in om de verkeersdruk te verminderen door voor te stellen de levertijden te verruimen. Dit initiatief beoogt niet alleen de verkeerscongestie te verminderen, maar ook bij te dragen aan een duurzamere en efficiëntere distributie binnen de handelssector.

België is een logistieke draaischijf in Europa, wat ertoe leidt dat er bijvoorbeeld veel vrachtwagens vertrekken en toekomen in de haven van Antwerpen. Daarnaast zijn er bijvoorbeeld voor de voedselbevoorrading meer dan 3.500 supermarkten in ons land, die dagelijks gemiddeld zo’n 3 keer beleverd worden per vrachtwagen, zodat u en ik eten op ons bord hebben. Comeos, de federatie van de handel en diensten, stelt voor om ruimere leveringstijden mogelijk te maken en zo de filedruk te verminderen. Dit jaar is het filerecord opnieuw verbroken: dagelijks staan we 897 km in de file tijdens de spits. 

Steden: mobiliteitsplannen en vergroening

Het is een tendens in alle grote centrumsteden om via mobiliteitsplannen het verkeer te sturen en bijvoorbeeld burgers een vast traject binnen de stad te laten afleggen. Ook vrachtwagens en bestelwagens die supermarkten en winkels bevoorraden, worden aan steeds meer regels onderworpen, zoals vaste leveringstijden, een verbod op vrachtwagens in een schoolomgeving tijdens de spits, beperkte toegankelijkheid van voetgangerszones, enz. Er is ook een tendens naar vergroening: steden willen meer inzetten op zero emissie bestelwagens en vrachtwagens, maar ook cargobikes, deelsystemen enz., om zo de luchtkwaliteit te verbeteren en de CO2-uitstoot te verminderen.

Oproep aan lokale besturen: vergroening, maar ook versoepeling van leveringen

Handelaars investeren mee in een vergroening van de vloot, voor zover dit haalbaar en betaalbaar is. Daarbij mag echter niet vergeten worden dat een gemiddelde supermarkt in de stad zo’n 3 x per dag beleverd wordt met een vrachtwagen van 40 ton. Wil je deze leveringen vervangen door groene bestelwagens, dan spreken we over 40 bestelwagens, die dus zouden leiden tot méér in plaats van minder files. Comeos roept de lokale besturen op om in hun nieuwe beleidsplannen rekening te houden met de bedrijfsrealiteit, maar ook om nachtleveringen (tussen middernacht en 5 u ’s morgens) toe te laten. Met zero emissie vrachtwagens kan dit volledig stil, er zou minder filedruk zijn en het elektriciteitsnet zou ook meer gespreid belast worden. Comeos is een partner om mee na te denken over een groenere mobiliteit, maar ook over een slimmere mobiliteit, bijvoorbeeld via een versoepeling van de leveringstijden. Op Gewestelijk vlak blijven we ook voorstander van een slimme kilometerheffing, die andere vervoerbelastingen vervangt. 

Klaas Soens

Klaas Soens

Policy & Horeca Manager
Director Comeos Vlaanderen