Home » Wat verklaren de prijsverschillen tussen een Belgische en Franse winkelkar?
Wat verklaren de prijsverschillen tussen een Belgische en Franse winkelkar?
België is een klein land dat gevoelig is voor grensaankopen. De helft van de Belgen woont op minder dan 50 km van de landsgrens en kan zo makkelijk de grens over om zijn boodschappen te gaan doen of om bijvoorbeeld kleding te gaan kopen tijdens een koopzondag in de buurlanden. Naast ruimere winkelopeningstijden in de buurlanden, is de kostprijs van producten in de winkels uiteraard een belangrijke verklaring. We zien 3 structurele redenen.
1. Sommige producenten passen hogere prijzen toe in België
Een aantal jaar geleden kreeg AB Inbev een boete van de Europese Commissie, wegens oneerlijke handelspraktijken. Namelijk hogere prijzen opleggen aan handelaars in bepaalde landen voor de aankoop van hun producten. (Bron: https://ec.europa.eu/). Deze week kreeg Mondelez (Milka, Côte d’Or, LU, …) om dezelfde rede een boete van 337 miljoen euro. (Bron: La Libre). Omdat onder meer de Belgische consument de afgelopen jaren systematisch te veel heeft betaald voor chocoladekoekjes. Mondelez verhinderde dat handelaars de koekjes in het goedkoopste land kochten om ze vervolgens hier in België te verkopen. U en ik kunnen als particulier overal in Europa producten aankopen, een handelaar kan dat niet en dat is niet uit te leggen want we hebben al meer dan twintig jaar een Europese eengemaakte markt.
2. Hogere loonkosten
Daarnaast wegen in een arbeidsintensieve sector als de handel de loonkosten uiteraard zwaar door. Gemiddeld voor de volledieg economie is de loonkostenhandicap ca. 12% (een arbeidsuur in België is gemiddeld 12% duurder dan een arbeidsuur in de buurlanden), maar voor de handel met veel middenlage lonen is die handicap volgens Eurostat-cijfers groter, namelijk 20%. In een sector met kleine marges (de huidige winstmarge van de Belgische supermarkten is gemiddeld ca. 1%) worden die hogere loonkosten hoe dan ook doorgerekend.
3. Hogere belastingen
Tenslotte kennen we heel veel belastingen in ons land, ook voor de handel. Al 20 jaar betalen Belgische supermarkten op al hun blikjes, flesjes, enz. elk jaar een federale verpakkingsheffing, van momenteel 350 miljoen euro per jaar. Een belasting die in de buurlanden niet bestaat en bijvoorbeeld maakt dat een fles frisdrank in België 30% duurder is dan in Frankrijk. Andere producten zijn dan weer goedkoper in België, maar globaal zien we toch elk jaar een groot bedrag aan omzet wegvloeien naar de buurlanden.
Ontdek onze oplossingen:

Lora Nivesse
Director Policy
Director Comeos Brussels & Wallonia